Merhabalar,

2023 yılının en çok satan otomotiv markaları ortaya çıktı. Bloomberg tarafından bu hafta yayınlanan veriler, Toyota‘nın 2023 yılında da global olarak en çok satan otomotiv markası olduğunu gösteriyor.

Global pazarlarda Toyota, alt markaları olan Daihatsu ve Hino Motors ile birlikte satışlarını geçen yıl %7,2 artırarak 11,2 milyon adede ulaştı. Böylece yılda 11 milyon satış düzeyini aşarak rekor kırmış oldu.

Markanın 2023 yılı üretim adedi de %8,6 artışla 11,5 milyon adet olarak gerçekleşti.

Global olarak ikinci sırada bulunan Volkswagen grubu ise 2023 yılının satışlarını %12 artışla 9,24 milyon adede çıkardı. Çin’deki yoğun rekabet nedeniyle bu ülkedeki satışlarını sadece %1,6 oranında artırabilen grubun özellikle Avrupa satışları %19,7 ve Kuzey Amerika satışları %17,9 yükselince dünya ikinciliği zorlanmadan geldi. Üçüncülüğü ise 2023 yılında 7.3 milyon adet satışla Hyundai-Kia grubu aldı.

Geçen yıl ülke bazında Çin 30 milyonu aşan satışla açık ara dünya birincisi, ABD ise 15.5 milyon satışla dünya ikincisi oldu. İlk kez Hindistan 4.4 milyon satışla dünya üçüncülüğüne yükseldi.

Geçen yılın dikkat çeken bir diğer otomotiv markası ise Çinli BYD oldu. Sadece bataryadan elektrikli ve şarj edilebilir hibrit otomobiller üretip satan bu marka, geçen yıl 3.020.000 adet satış yaptı. Toyota‘nın 2023 yılı boyunca 104.018 bataryadan elektrikli otomobil üretip sattığını düşünürsek BYD‘nin başarısı ortaya çıkıyor.

Satışlarını geçen yıl %8,2 artırarak 4,2 milyon adede yükselten Japon Honda ise Asya’daki zayıf satış performansına rağmen ABD pazarında son 7 yıldan bu yana önemli ölçüde satışlarını artırarak bu başarıyı yakaladı.

Diğer Japon markası Nissan ise geçen yıl Çin’deki zayıf performansına rağmen global olarak %6 lık büyüme ile satışlarını 3,4 milyon adede çıkarmayı başardı.

Global olarak yaşanan jeopolitik riskler ve tedarik sorunlarına rağmen başarılı bir yıl geçiren otomotiv markalarının bu yıl da başarılı satış grafiğini sürdürmesini bekliyoruz. Her ne kadar bataryadan elektrik tüketen taşıt satışlarında yavaşlama olsa da satışların hızını belirleyen sıfır emisyonlu taşıtlar olacak. Tahminler, 2024 yılında 17.5 milyonu bulan elektrik motorlu taşıt satışı olacağını gösteriyor. Bu da 2023 yılına göre %27 lik bir büyüme anlamına geliyor. Ülkelerin fiyat desteklerini sürdürmeleri, şarj altyapısının gelişmesi ve menzil artırıcı gelişmeler satışları daha da artırma potansiyeline sahip. Hep birlikte göreceğiz.