Merhabalar,

Otomotiv endüstrisinin artık elektrik enerjisi tüketen taşıtlara hızlı bir dönüşüm seferberliği içinde olduğunu sürekli izliyor, yazıyoruz. İçinde bulunduğumuz 2023 yılında 15 milyonu geçecek olan yıllık satış rakamları, bataryadan elektrik enerjisi tüketen (BEV) taşıtların 2040 yılına kadar global satışlarda dominant olacağını artık açıkça gösteriyor.

Peki, o zaman BEV türü taşıtlarda bulunan bataryaların geri dönüşümü ya da yeniden kullanılması mümkün olabilecek mi?

Belki bugün için değil ama yakın gelecekte bu soruya evet diyeceğimiz hazırlıklar yapılıyor. Örneğin, bizim en büyük ihracat pazarımız olan Avrupa Birliği, Avrupa batarya geri dönüşüm sektörü ve batarya malzemeleri lojistiği için geliştirilen özel bir projeye 4,9 milyon € finansman sağladı. Bu finansman; kullanım ömrünü tamamlamış bataryaların onarımı, yeniden kullanımı, yeniden üretimi ve geri dönüşüm aşamalarında kullanılacak.

Batarya geri dönüşüm sektörü içinde ileri teknolojileri bir araya getiren on bir ortak şirket birlikte çalışacaklar. Yapay zeka destekli teknolojiler ile batarya söküm otomasyonu, akılı lojistik çözümleri, bataryaların ve malzemelerinin güvenli depolama ve nakliyesi ile batarya verilerinin blokchain teknolojisi ile takibi ve batarya pazaryerinin oluşturulması mümkün olabilecek.

Sanal ortamda oluşacak batarya pazaryeri uygulaması ile bataryaların onarımı, yeniden kullanımı, yeniden üretimi ve geri dönüşümü için döngüsel iş modelleri ortaya çıkacak. Aynı zamanda maliyet, zaman kaybı, enerji kaybı ve çevre kirliliği en aza inecek. Buna karşılık batarya değeri maksimize edilecek.

Şimdi, ”The Recirculate” isimli bu projede yer alacak şirketlere bakalım:

İlk olarak, projeye ülkemizden katılacak olan Ford Otosan‘a değinmek istiyorum. Koç Topluluğu’na ait olan Ford Otosan,farklı bataryalar temin ederek bunların otomatik sökümü ve standardize edilen batarya etiketleme sisteminin geliştirilmesinde görev alacak. Ayrıca batarya onarımı, bataryalı taşıtların söküm işlemleri ile bu işlemlerin yapılacağı aparatları geliştirmek için de destek verecek.

Probot şirketi ise yapay zeka destekli robotik batarya söküm ve sıralama sisteminin entegre edilmesini ve testlerini yapacak.

Minespider ise blockchain teknolojisi ile veri alışverişi ve kayıt programlarını geliştirecek.
Aynı zamanda dijital batarya kimliği yoluyla toplanacak ve paylaşılacak veriler için şablonlama, iş akışı ve dizayn işlerinden sorumlu olacak.

Eco Stor şirketi ise bataryaların başlangıç testlerini yaparak onları tanımlayacak ve kategorize edecek.

Fundacio Eurecat şirketi de batarya performansına ilişkin verileri toplayan ve işleyen algoritmaları geliştirecek ve test edecek. Aynı zamanda döngüsel iş modelinin gelişmesini destekleyerek sürdürülebilirlik sağlayacak.

Libattion ise kullanılmış batarya hücrelerine haiz bataryaların ikinci kez kullanılacak modüllerini geliştirecek. Bu modüller daha düşük güç isteyen hafif taşıtlarda kullanılacak. Aynı zamanda batarya ağırlığı azaltılmış olacak.

DHL ise bataryalar ile bunların hücrelerini ve modüllerini emniyet içinde taşıyan taraf olacak.
Bu işi yaparken tehlikeli yüklerin emniyetli taşınması ile ilgili analizleri yapacak, akıllı kamyon uygulamalarını ve bunun yasal yönlerini araştırarak uygulamaya alacak. Bataryaların taşınması, elleçleme ve nakliye işlemleri için iş akışı oluşturacak.

Dafo Taşıt Yangın Koruma Şirketi de batarya üniteleri, hücre ve modüllerinin güvenli olarak taşınması ve depolanmasını yapacak sistemi geliştirecek.

Centria Üniversitesi ise proje koordinasyonundan ve tüm proje paydaşlarının birbirleriyle verimli iletişimini sağlamaktan sorumlu. Aynı zamanda yapay zeka esaslı robotlarla bataryaların sökümünü yaparak modüllere ve hücrelere ayrıştırma sistemini de bu üniversite geliştirecek. Bu sistem ile farklı batarya paketleri hızla analiz edilerek robotik yollarla söküm ve sıralamaya alınacak.

İspanyol Iconic Innovation Ltd şirketi ise projenin dış iletişiminden sorumlu. Ayrıca proje yönetimi, kalite ve risk yönetimi faaliyetini üstleniyor.

Son olarak bataryaların kıymet takdiri, değerlendirilmesi ve güvenli taşınması konularında CSEM şirketi sorumlu.

Yukarıda isimleri bulunan bu on bir paydaş ile AB pazarında BEV türü taşıtların bataryalarını döngüsel ekonomi modeliyle yeniden kullanma, onarma, yeniden üretme ve geri dönüştürme işlemlerini gerçekleştirecek bir örgütlenmenin ortaya çıktığını öğrenmiş olduk. İşin güzel tarafı, ülkemizden Ford Otosan‘ın da paydaş olarak kilit bir göreve sahip olması. Bu görev sayesinde ülkemize önemli katma değer sağlayacağına inanıyor, başarılar diliyorum.