Merhabalar,

Geçen hafta Avrupa pazarında satışa başlayan iki Çin’li otomotiv markasına ait birer elektrik motorlu otomobilin Euro NCAP sürüş güvenliği testlerini başarıyla geçerek beş yıldız aldığını yazmıştım. Böylece Avrupa pazarında oldukça önemli olan bu başarı ile Avrupa’lı sürücülerin güvenini kazanmış oldular.

Gerek düşük maliyetli olmaları, gerekse göreceli olarak üretim kısıtlaması yaşamadıkları için yeterli ürün dağıtımı yapabilmeleri sayesinde Çin’li markalar Avrupa’nın köklü otomotiv markalarını korkutmaya devam ediyorlar.

electriccarnews.com tarafından bu hafta verilen bilgiye göre Çin’li elektrik motorlu otomobil üreticisi markalardan XPENG de Avrupa’nın Norveç, İsveç, Hollanda ve Danimarka gibi önemli ülkelerinde dağıtım ve servis merkezleri açıyor. Operasyon bu yılın ilk yarısı içinde başlayacak ve XPENG‘in son model elektrik motorlu otomobillerinin dağıtımı yapılacak. Her bir dağıtım merkezinde en iyi müşteri deneyimi yaşatmak amacıyla gereken üniteler ile sevkiyat öncesi teknik kontrol, servis ve onarım faaliyetleri yürütülecek.

Müşterilerine mükemmel şartlarda sürüş keyfi sağlamak amacıyla XPENG, tüm müşterilerine kapsamlı bir servis anlaşması yapmayı hedefliyor. Anlaşma şartları içinde batarya için sekiz yıllık garanti, lastik depolama, taşıt bilgilerine kolaylıkla erişim ve XPENG dijital uygulamasıyla taşıtla ilgili her türlü bilgi imkanı veriliyor.

Dağıtım merkezlerinin faaliyete geçmesi ile ilgili verilen zaman planı kısaca şöyle:

Norveç’teki tesisler Şubat 2023 ayında, yani önümüzdeki ay devreye giriyor.
Hollanda’daki tesislerin inşaatı bitmek üzere. Açılışı bu yılın ikinci çeyreğinde olacak. Bu tesiste aynı zamanda XPENG teknik kadrosuna ve dışarıdan gelecek teknisyenlere eğitimler verilecek. Aynı zamanda yedek parça dağıtım merkezi de Hollanda’da olacak.
İsveç’teki tesisler bu yıl Nisan ayında tamamlanacak ve yılın ikinci çeyreğinde faaliyete geçecek.
Danimarka’daki tesisler ise bu yılın Mayıs ayı içinde açılmış olacak.

Yedek parça bekleme sürelerini en aza indirmek için uzaktan teşhis ve hava yoluyla hızlı çözüm yöntemleri uygulanacak.

Bunun yanı sıra çok sayıda yetkili servis noktalarının açılması ve lokal servis çözümleriyle kaliteli hizmet şartlarının sağlanması hedefleniyor. Ayrıca 2023 sonuna kadar başka Avrupa ülkelerine de yayılma planları bulunuyor.

Son olarak, Danimarka’da OmniCar adıyla bilinen mobil araç servis platformuyla yapılan anlaşma ile Danimarka’daki müşterilere uzaktan servis sağlanacağını da ekleyelim.

Gerçekten de Çin’li otomotiv markaları Avrupa’ya çok güçlü yapılarla yayılıyor. Bu gidişle elektrik motorlu taşıt satışlarında Avrupa pazarının hakimi olabilirler mi? Avrupa Birliği buna izin verir mi? Birkaç yıl içinde netleşmiş olur.

Bu noktada üretim merkezi olarak Türkiye, gümrük birliği avantajıyla Çin’li otomotiv markalarına büyük fırsat sunuyor. Çünkü Avrupa’ya gümrüksüz ve en kısa yoldan otomobil sevkiyatının tek adresi Türkiye. Bakalım Çin’li markalar bunu değerlendirecek vizyona sahip mi? Türkiye’yi elektrik motorlu taşıt üretim merkezi yaparlar mı?
Göreceğiz.