Merhabalar,

Bu hafta sonu 2023 yılına umutlarla ve beklentilerle merhaba dedik.

Yılbaşından birkaç gün önce de Çin’li otomotiv devlerinden Chery markası büyük bir lansman yaparak 10 yıl aradan sonra kendi organizasyonu ile Türkiye faaliyetine yeniden başladı. Hatta ilk parti Chery otomobilleri tescil edilerek plaka taktılar ve yollara çıktılar bile. İncelediğim kadarıyla AB standartlarına uyumlu ve oldukça donanımlı otomobiller. İlk aşamada benzin motorlu olarak satışa sunuluyorlar.
Yakıt tüketimleri karma olarak 7 lt/100 km düzeyinde. Oldukça makul.

Hatırlayacağınız gibi Chery daha önce Mermerler Grubu distribütörlüğünde ülkemize 2000 li yılların başlarında gelmiş ve bir süre satış ve servis faaliyeti sürdürmüştü.

Geçen yılın son günlerinde gerçekleşen bu gelişme vesilesiyle Çin otomotiv pazarında 2022 yılı gelişmelerini ve 2023 beklentilerini derlemek istedim.

30 Aralık 2022 Cuma günü Çin’in güneyindeki Guangzhou şehrinde başlayan otomobil fuarı da güncel bilgilerin paylaşılmasına sahne oluyor.

Bildiğiniz gibi Çin dünyanın en büyük otomotiv pazarı. Özellikle bataryadan elektrikli (BEV) taşıtlara uygulanan hükümet teşviklerinin kesilmesi, Covid 19 salgınının yeniden yayılmaya başlaması ve bunun getirdiği belirsizliklerle karşı karşıya. Buna ek olarak yarı iletken çip temininde süregelen kısıtlar devam ediyor.

Tüm bu olumsuzluklara rağmen, Çin Binek Araçlar Derneği‘ne göre Çin’deki BEV satışlarının 2022 yılını 6.5 milyon adetlik rekor sayıyla kapatması bekleniyor. Bu rakam, 2021 yılında gerçekleşen 3,52 milyon adetlik satışın iki katına varan bir gelişmeyi gösteriyor.

Öte yandan toplam motorlu taşıt satışlarının yıllık bazda sadece %3,3 oranında büyüyerek ilk 11 ayda 24,3 milyon adede çıktığını görüyoruz. Bu da yılın 27 milyon adet civarında satışla sonuçlandığını gösteriyor. Çin Binek Araçlar Derneği, 2023 yılı için Çin otomotiv pazarının %3 büyüyeceğini, BEV satışlarında ie %31 artış görüleceğini öngörüyor.

Bu olumlu öngörüye rağmen, başta yarı iletken çip temini olmak üzere halen tedarik sorunlarının bitmediğini söylemek gerekiyor. Dünyanın açık ara en büyük BEV pazarı olan Çin’de tedarik sorunlarına bir de hızla yayılmaya başlayan Covid 19 salgını eklenmiş durumda. ABD ile politik gerginlik devam ediyor. Dolayısıyla 2023 yılı hedefleri için daha temkinli olmakta yarar var bence.

Halen BEV müşterileri taşıt fiyatlarında yapılmakta olan ve taşıt başına 700 ABD $ düzeyine varan indirimlerden memnun ama hükümet teşvikleri 2022 yılı sonunda tamamen sonlanmış oldu. O nedenle Çin’li otomotiv markaları bu yılın ilk yarısında teşviklerin kalkmış olmasının getireceği zayıf talep baskısını yaşayacaklar görünüyor.

Çin hükümetinin sıfır Covid politikasından vazgeçmesi sonucu hızla yayılan salgın da müşterilerin alım iştahı üzerinde ayrı bir risk.

Bu gelişmeler karşısında Çin hükümetinin BEV satışlarına uyguladığı teşvikleri uzatma beklentisi oluşuyor. Sadece otomotivde değil, Çin’deki tüm tüketim ürünlerinde satışları artıracak düzenlemelere gerek olacağı bir yıl yaşayacağız anlaşılan.

Öte yandan, neredeyse sayısı 500 lere varan Çin’li otomotiv markalarının AB pazarına yeni ve AB standartlarına uygun BEV modelleriyle saldırmaya devam edeceğini söylemek mümkün. Bakalım AB ekonomisinde beklenen resesyonun yanı sıra AB menşeli otomotiv markalarının Çin istilasına karşı ithal vergilerinde ısrarla istedikleri artış oranı nasıl şekillenecek?

İlginç bir yıl olacağı görünen 2023 yılının siz değerli okurlarım için hedeflerin gerçekleştiği sağlık dolu bir yıl olmasını diliyorum.