Değerli dostlarım,
Nihayet geçen cuma günü yerli ve milli otomobilimizi podyumda gördük ve gururlandık. Hepimizi heyecanlandıran bu gelişme aslında bundan sonra otomotiv dünyasını bilenler için işin yeni başladığını gösteriyor.
Otomobilin fikri ve sınai mülkiyeti bize ait. Yani dizaynından parça tedariğine, fiyatından üretim ve satış adedine kadar tüm kararlar bize ait olacak. Hiç bir global markadan onay beklemeyeceğiz. Onun için Milli diyoruz. Üretim yeri olarak Bursa Gemlik bölgesi seçildi. Ülkemizde üretilecek. Onun için aynı zamanda Yerli diyoruz.
Bu otomobille birlikte yeni bir ekosistem ortaya çıkıyor. Bir değer zinciri oluşuyor. Bu değer zinciri; Dizayn, Komponent tedariği, Seri üretim, Pazarlama, Dağıtım, Satış, Satış Sonrası, Garanti işlemleri, Otomobil finansmanı gibi halkalardan meydana geliyor. Biz İtalyan Pininfarina’ya dizayn yaptırdık ve haklarını satın aldık. Prototipleri yaptık ve geçen Cuma günü gösterdik. Yani bir halkayı tamamladık. Geride çok önemli bir çok halka var. Onları tamamladığımızda değer zinciri ortaya çıkacak. Onun için daha çok işimiz var.
Dünyada çevre ile ilgili regülasyonlar giderek fosil yakıtlı otomobilleri rekabetten uzaklaştırıyor. Özellikle 2030 yılında AB de beklenen 65 gr/km Co2 sınırı artık bütün markaları elektrik enerjisi kullanan sıfır salımlı otomobillere şimdiden yönlendiriyor. Dolayısıyla otomobilimizin pilli ve elektrikli ( BEV ) olması doğru bir seçim.
Günümüzde SUV modellere artan bir talep var. Car& Drive dergisi 27 Kasım 2019 tarihindeki sayısında; 2020 ile 2022 yılları arasında piyasaya çıkacak 35 yeni model elektrikli otomobilin 17 sinin SUV olacağını haber yaptı. Bizim otomobilimizin Sedan ve SUV versiyonlarının olması doğru karar.
Her yıl 100 milyon adet motorlu taşıt üreten global otomotiv sanayi büyük bir dönüşüm yaşıyor. Global pazarları domine eden markalar 2020 den itibaren elektrikli yeni modellerini arka arkaya piyasaya sürmeye devam edecek.
Bu noktada Tesla’ya özellikle dikkatinizi çekmek istiyorum. Almanya’ da Berlin merkezli üretim için yatırıma başladı.2022 den itibaren elektrikli SUV olan Y modelini banttan indirecek. Diğer markaların AB menşeli üretimleri ile birlikte kıyasıya rekabet edecek ve Gümrük Birliği sayesinde ülkemiz içinde gümrüksüz satılabilecek.
Biz, yıllık 175 bin üretim kapasitesine ulaşacak olan Bursa fabrikamızı 22 Milyar TL , yani 3.3 Milyar € maliyet ile 2022 de üretime hazır edebilecek miyiz? Üretim öncesi dağıtım ve satış teşkilatımızı rekabete uygun olarak kurabilecek miyiz? Yurt içi ve yurt dışı pazarlarda rekabetçi fiyatlarla otomobilimizi pazarlayabilecek miyiz?
Binlerce referans parçanın tedariğini rekabetçi şartlarda ve kesintisiz yapabilecek miyiz? Satış teşkilatını güçlü satış ve servis faaliyeti ile yaşatabilecek miyiz? Bu sorulara evet demek için çok ama çok çalışmalıyız.
Unutmamalıyız ki rekabet giderek çok daha çetin olacak ve iç pazar büyüklüğü verimli ve sürdürülebilir bir ekosistem için bence yetmeyecek. Dış pazarlara çıkmamıza ihtiyaç olacak. O zaman kendimize yeterince alan bulabilecek miyiz?
İşte tüm bu aşamalar için çok ama çok çalışmamız gerek. Projede görev alan tüm meslektaşlarıma kolaylıklar diliyorum.
Tüm okurlarıma , dostlarıma ve insanlığa yeni yıl esenlikler getirsin.
Not: Yazılarımı motor1.com ve otomobilhaber.com.tr üzerinden de takip edebilirsiniz.
10 Yorumlar
Süper yorum. İnşallah bu konular dikkate alınmıştır. Ya da bu yazı inşallah dikkat çeker ve değerlendirilir. Konu milli ve önemli.
Teşekkürler sevgili Aliciğim. Birazdan bana TGRT Haber TV canlı bağlanacak. Benzer yorumu yapacağım.
Kaleminize sağlık ibrahim bey.
Çok teşekkür ederim Atilla Bey. Yeni yılınızı kutluyorum.
Güzel bir analiz.
Tebrikler Sevgili İbrahim Bey.
Yeni yıl için en iyi dileklerimle sevgi ve saygılarımı sunarım.
Biltekin Özdemir
Teşekkür ediyorum değerli Müsteşarım. Yeni yılınızı içtenlikle kutluyorum. Saygılarımla,
Bu iyi bir başlangıç ama bir defa her konuda rakipleri ile rekabet edebilecek ve dünya markası olabilecekmi onun için her yönü ile çok çalışmamız lazım. Ama bir yönü ile makus talihimizi yendigimizi sanıyorum. Bu iste emeği geçen herkese sonsuz teşekkürler ediyorum. Allah yardımcıları olsun inşallah
İnşallah sevgili Seyhan. Yeni yılını kutluyor, sağlık ve huzurla geçmesini diliyorum.
Bugünün globalleşen dünyasın da %100 yerli iddaarsı 70'lerden kalma demode bir söylem değil mi?
Mercedesin camlarına yakından bakınca Duracam/made in Turkey yazıyor
Hiç bir otomobil montajı %100 yerli komponentle olamaz. Olursa maliyet fiyatı rekabetçi olamaz. 5000 e yakın komponentin her birisinin istenilen şartnameye göre en ekonomik imalat yeri farklı ülkede olabilir. Önemli olan otomobil montajının ülkemizde olması. O zaman yerli diyoruz.
Buraya Yorum Yazabilirsiniz