Değerli Dostlarım,

Otomobil kullanımında dijitalleşme ile ilgili herkes gibi ben de Prof. Dr. Şahin Albayrak’ın açıklamalarını yakından takip ediyorum.
Yapay Zeka haberleri yapan gazeteci Şule GÜNER, Sn. Albayrak ile yaptığı bir söyleşiden önemli bilgiler aktarıyor. https://turkeyai.com
Bildiğiniz gibi Prof. Şahin Albayrak , Berlin’deki 17.Juni Bulvarı’nın otonom araçlar için akıllı yola dönüşmesi çalışmalarını yönetiyor. 3.8 km uzunluğunda olan ve Protokol Yolu olarak ta adlandırılan bu yol pilot çalışma alanı olarak seçilmişti. 2017 yılının Nisan ayında başlayan çalışmalar 2021 yılında tamamlanmış olacak. Avrupa’da 5 yıl içinde otonom otomobillerin yollara çıkacak olması, bu yolun önemini artırıyor.
Albayrak’a göre bu yapay zekalı sistem, araçların otoyoldaki sensörler ve trafik lambalarının birbirine bağlanması, daha doğrusu birbirleriyle konuşması üzerine kurulu. 80 metrelik mesafeler aralığında yerleştirilecek sensörler, takip görevi birinden diğerine bırakarak aracın sürücüsüz, yani beşinci seviyede güvenli bir şekilde seyahat etmesini sağlayacak. Sadece yetişkinler değil, yaşlılar ve çocuklar da sürücüye ihtiyaç duymadan seyahat edebilecek. Bu dijital sistem, önümüzdeki yıllarda bir standart haline gelecek. Araçlar birbiriyle ve çevresiyle konuşarak tam dijital bir ortam oluşturacak. Bu dijital ortamdan alınan bilgiler, otonom araç üreticilerin merkezlerine de gönderilecek. İnsanlar yola çıktıklarında her şey dijital olacak. İnsanların bu dönüşümü öğrenmesi de sağlanacak.
Albayrak, ABD’de otonom araç denemeleri sırasında yaşanan trafik kazalarının sebebini yeteri sıklıkla yollara döşenmiş sensörlerin olmamasına bağlıyor. Otonom araçlarda kaza olacağı korkusunun doğru olmadığını söylüyor. Bir sürücünün aracında makas atarak gitmesinin sürücüsüz bir araç için tehlike arz edeceğinden endişe edilmemesini belirtiyor. Zira sürücüsüz araç, sürücülü aracın seyir halindeyken yaptığını algılayabilecek. Ona göre önlemler alacak. Belki kendini daha güvenli bulduğu en sağ şeride geçecek, belki hızını düşürecek. Ama sonuç olarak trafikte tehlike arz eden her hareketi algılayabilecek.
Karayolu ulaşım sisteminin dijitalleşmesiyle birlikte yeni uzmanlık alanlarının ortaya çıkmaya başlaması, araç kullanarak para kazanan profesyonel insanların bu yeni iş alanlarına yönlendirilmesini gerektiriyor.
Almanya, yolların dijital hale gelmesi için her iki yılda bir 5 Milyon € fon aktarıyor. 17. Juni Bulvarı’nın 10 Milyon € maliyet ile tamamlanacağı öngörülmüştü. Gelişmeleri izlemeye devam edeceğiz.
Son olarak, ülkemizden çıkmış bir bilim insanı olan Prof. Dr. Şahin Albayrak’ ın yapay zeka uzmanı olarak Avrupa yollarını akıllı yola dönüştürmek konusunda çalışmaları gurur verici. Zaman zaman ülkemizde konuşmalar yapan Prof.Albayrak’tan ülkemiz karayolu ulaşım sistemini dijitalleştirmek için yararlanabilecek miyiz? Zaman gösterecek. Umarım çok geç kalmayız.

NOT : Yazılarımı motor1.com ve otomobilhaber.com.tr üzerinden de takip edebilirsiniz.