Değerli Dostlarım,

Bu sabah Honda Yönetimi bir açıklama yaptı. Buna göre Honda Türkiye’deki üretimini 2021 yılında sonlandırıyor.
Aslında bu açıklama bizler için sürpriz değil. 23 Şubat 2019 tarihli yazımı okuyan dostlarım hatırlayacaktır. Honda bu gelinen noktayı 19 Şubat 2019 tarihli ilk açıklamasında ima etmişti. Geçtiğimiz Şubat başında Japonya ve İngiltere arasında yürürlüğe giren yeni ekonomik işbirliği anlaşmasının bu karara önemli bir etkisi oldu. Anlaşma; Japonya’da üretilen otomobillerin İngiltere’ye ithalindeki %10 gümrük vergisini 10 yıl içinde kaldırıyor. Bu da Honda’nın AB pazarı ve İngiltere için Japonya’da yapacağı üretimi daha rekabetçi kılıyor. Honda’nın yılda toplam 18 milyon otomobil satılan Avrupa pazarlarında 2018 yılı içinde sadece 136,191 adet otomobil satabildiğini düşünürseniz Japonya’daki tesislerinden bu pazarı daha rekabetçi fiyatlarla besleme kararını rasyonel olarak görebilirsiniz.
Öte yandan Honda, yeni üretim politikasını elektrik motorlu araçlar yönünde oluşturma kararı aldı. Öyle ki 2030 dan itibaren üretiminin 2/3 ü elektrik enerjisi kullanan otomobiller olacak.

Bütün bu gelişmeler karşısında, 1997 den beri ülkemizde üretim yapan Honda Gebze tesisinin 2021 den sonra durumu ne olacak? Yıllık 50,000 adet otomobil üretim kapasitesi, 770 nitelikli mühendis ve işçi kadrosu, 2018 yılında yaptığı 38,000 adetlik Honda Civic Sedan üretimi ile otomotiv sanayimizin ve ihracatımızın önemli bir merkezi 2012 den sonra tamamen devreden mi çıkacak?

Değerli Dostlarım, burada çok önemli bir çağrı yapıyorum :

Madem ki Elektrik Enerjisi kullanacak yerli ve milli bir C segment SUV bir otomobili 2022 yılı itibariyle yapmaya çalışıyoruz, gelin bu gelişmeyi bir fırsat bilerek Honda yetkilileriyle anlaşalım. Böylece;
1. Honda’nın yeni dönem üretim politikasının da desteği ile milli ve yerli elektrikli otomobilimiz için onların hazır Gebze tesisini kullanabiliriz. Böylece sıfırdan bir Greenfield yatırım maliyetinden kurtuluruz.
2. Tesiste hazır ve kalifiye 770 mühendis ve işçimizin hazır iş gücünü kullanırız.
3. En önemlisi; ihracat pazarı olarak Avrupa’da mevcut yıllık 150 bine yakın pazar potansiyeline yerli ve milli otomobilimizi dahil ederiz.
4. Böylece Honda’nın hem Türkiye, hem de Avrupa satış ve servis teşkilatını yeni yatırım maliyetine girmeden kullanma şansı yakalarız.

Değerli Dostlarım,

Bakınız, Fransız PSA Grubu Mart 2017 de Opel’ i 2.2 Milyar € bedelle satın aldı. Böylece Opel’in Avrupa’daki yılda 1,5 milyon satışı olan teşkilatını, üretim ve Ar- Ge merkezlerini, pazar potansiyelini eline geçirdi. Biz bunu yapamaz mıydık? Elbette yapabilirdik. Bu fırsatı ülke olarak kaçırdık. Şimdi önümüzde Honda Türkiye tesisi ile ilgili fırsat var. Bunu kaçırmayalım lütfen.

Gelecek yazılarımda görüşmek üzere,