Değerli Dostlarım,

Bizleri sürücüsüz otomobillerin yollarda çok sayıda görüleceği günlere götürecek olan teknolojik gelişmeleri sık sık paylaşıyoruz. Ama, bu gelişmenin olası yan etkilerini de öngörmek gerekiyor. Bugün bu konudan bahsedeceğim.

26 Temmuz 2019 tarihinde yayınlanan Reuters kaynaklı ve Tina BELLON imzalı bir yazı, ABD’ de motorlu taşıtlar üzerinden yıllık 244 Milyar $ prim üreten sigorta şirketlerinin ADAS sensörlerine sahip motorlu taşıtlarda 2020 itibariyle 20 Milyar $ prim kaybına uğrayabileceklerini belirtiyor.

ADAS ( Advanced Driver Asistance Systems ) olarak adlandırılan bu güvenlik artırıcı teknolojik sisteme sahip taşıtlar  otomatik seyir kontrolü, istem dışı şerit değiştirmeyi önleme ve çarpışma önleyici otomatik frenleme yapabiliyor. ADAS pazarı günümüzde 38,5 Milyar $ büyüklüğe ulaştı. Her yıl %10 büyüme ile 2025 yılında 67 milyar $ büyüklüğe erişmesi bekleniyor.Yasal düzenlemelerle desteklenen bu sistem aynı zamanda kar marjı yüksek araçlarda yeni bir kazanç sağlıyor. Maliyeti ise araç başına her üç fonksiyon birlikte 500 $ ile 1000 $ arasında değişiyor.

Taşıtlara yapılan bireysel  sigorta işlemleri düşük kar marjına karşılık ciro hacmi büyük olan işlemler. Örneğin 2018 yılında sadece ABD’ de 244 Milyar $ prim üretildi. Ancak, ADAS ile donatılmış otomobillerde trafik kazalarının 2020 itibariyle % 25 azalacağı, dolayısıyla sigorta priminde 20 Milyar $  düşüş olacağı İsviçre’nin Sigorta kuruluşları tarafından öngörülüyor.Buna rağmen, elde edilen verilerin bu öngörüleri doğrular nitelikte olmadığı görüşü ABD’de ağır basıyor. Zira ADAS sensörlerinin yerleştirildiği tampon ve ön cam hasarlarının onarım maliyetinin iki katına çıkması, sigorta  primlerinin ucuzlamasını engelleyebilir.

Sırası gelmişken ülkemize ait trafik sigortası ve Kasko prim cirolarını 2018 yılı için vereyim. Türkiye Sigorta Birliği ( TSB) istatistikleri, Zorunlu Trafik Sigortası için 12,59 Milyar TL, Kasko için 7,84 Milyar TL prim tahsilatı yapıldığını gösteriyor. Üretilen toplam prim 20 Milyar TL ( 3,5 Milyar $ )  üzerinde.

Her şeye rağmen ADAS ile arkadan çarpma ile yaralanma oranının %56 azalacağını araştırmalar ortaya koymuş durumda.Öte yandan ADAS ‘ın araçlarda opsiyonel olarak bulunması da sigorta primlerinin yeniden sağlıklı tespitini zorlaştırıyor.

Bu zorlukların giderilmesi için otomobil markaları ile sigorta kuruluşları birlikte çalışmayı başlatmış durumda. GM buna örnek teşkil ediyor.

Sonuç olarak, trafik kazalarının ve hasarın azalması, onarım maliyetindeki artışı dengeleyecek olsa da sigorta primlerinin ucuzlaması sigorta sektöründe nakit darlığı getirebilir. İsviçreli sigorta kuruluşları çıkış yolu için BMW ile birlikte çalışmaya başladı. Diğer otomobil markalarıyla da görüşmelerin sürdüğünü kaynaklardan öğreniyoruz.

Yakın gelecekte yollarda sürücüsüz araçların artması ile trafik kazaları önemli ölçüde azalacak. O halde sigorta şirketlerinin prim cirolarında ciddi düşüş olması kaçınılmaz. Peki, Sigorta sektörü bu prim kaybını nasıl yönetecek? Bekleyip göreceğiz.

Gelecek yazılarımda görüşmek üzere.

 

NOT : Yazılarımı motor1.com ve otomobilhaber.com.tr  üzerinden takip edebilirsiniz.