Değerli Dostlarım,

Belki ülkemizde çok fark etmiyoruz ama G7 ülkelerinde özellikle genç nüfus giderek daha çok  araç paylaşım uygulamalarına ilgi gösteriyor.

Hatırlarsınız, Çin pazarında yıllardan beri ilk kez 2018 yılı araç satışlarında bir önceki yıla nazaran % 3 e yakın daralma oldu. Aslında, 20 yıldan fazla zaman üst üste her yıl  Çin pazarında satışlar artıyordu. Ancak daralmanın sinyallerini  2016 yılında Çin’deki otomobil kullanıcılarına yönelik  McKinsey tarafından yapılan araştırmanın sonuçları ortaya koymuştu. Bu araştırma, Çinli müşterilerin %60 ının artık araç sahibi olmayı bir statü sembolü görmediğini gösterdi.  Çinliler, uzun vadede maliyet unsurları nedeniyle araç kiralamayı daha cazip gördüklerini söylemeye başladılar. Hatta araştırmaya katılanların %26 sı araç paylaşımı yapabileceklerini belirttiler. Sonuçta bu tercihler pazar satışlarını etkilemeye başladı. Öyle ki araç paylaşım uygulaması geçen yıl 2 Milyar Yuan ekonomik büyüklük yaratmış durumda..

ABD ve Batı Avrupa ülkelerinde de genç kuşakların araç paylaşım modellerine yoğunlaşan ilgisini görüyoruz. Ortaya çıkan iş modelleri 5 ana kategoriye ayrılmış durumda. Bunlar ;

1.Uygulama bölgeleri içinde serbest dolaşım. ( Örneğin ; Car2Go )

2. Otopark alanları arasında serbest dolaşım    ( Örneğin ; Autolib )

3. Ev tabanlı gidiş- dönüş esaslı kullanım ( Örneğin ; Partago )

4. Otopark alanlarına gidiş- dönüş esaslı şahıs araçlarının kullanımı ( Örneğin ; Greenwheels )

5. Bir noktadan diğer noktaya şahıs araçlarının paylaşımı ( Örnegin ; Drivy )

Tüm bu uygulamalar, çoğunlukla akıllı telefonlara indirilen yazılımlarla destekleniyor. Kullanımdaki araçlar işleticiye veya şahsa ait olsun tamamen sigorta kapsamında. Ayrıca Chip Card uygulaması ile sisteme üye edilen müşteriler olabiliyor.

Fiyatlar ise Avrupa ve ABD ölçeğinde sürdürülebilir rekabet sunabiliyor. Örneğin Autolib ‘ de  30 dakika için 7 € fiyat  konmuştu. Ne var ki bu şirket Haziran 2018 de 293 milyon € zarar ile Paris’ teki faaliyetini durdurdu. Bu sonuca Uber ‘in etkisinin olduğunu biliyoruz. Araç paylaşımında kullanılan otomobiller genelde 10 km mesafeye kadar 1 saatin altındaki süre ile şehir içinde müşterisini taşıyor.

Frost & Sullivan’ a göre araç paylaşımı tercih eden kayıtlı müşteri adedi geçen yıl 10 milyonu aştı. 2025 te bu sayının 40 milyon kayıtlı müşteriyi aşacağı görülüyor.

Bizde de yakın zamanda faaliyete başlayan Zipcar, Moov , Blablacar  gibi uygulamaları yakından izlemenizi öneriyorum.

Gelecek yazılarımda buluşmak üzere ,

 

NOT : yazılarımı motor1.com sitesinde de  takip edebilirsiniz.